Monday 11 May 2020

Alkuihmetys


Ostin rapeaksi paahdetun apinan toiselle kaveriksi. Laitetaan PAAHTOAPINA blogi liikkeelle ja katsotaan minne päädytään. 





Paahtoapina on 2019 vuosimallia ja ajettu 60km. Ihan ei puolta tankkia ehditty ajaa. Ensihuoltoon on vielä hyvin kilometrejä tarjolla. Ei tosin taida takuuseen vaikuttaa viekö merkkiliikkeeseen vai ei. Siistimmässä kunnossa olevalla apout 3000km ajettuna ja käynyt merkkihuollossa.




Paahtoapina oli tallipalossa ja sai reippaasti säteilylämpöä. Muovit kaikki pilalla. Vauriot totaalisia mitä ylemmäs pärrää mennään. Maanrajassa selvitty vähemmällä sulamisella. Purettaessa vahinkojen laajuus selviää. Yhtäkaikki pakkia ei saa enää silmään - kampe kun on jo kustannuspaikalle raahattuna. Ainoa keino koittaa säilyttää postiivinen elämänasenne ja katsoa minne asti se riittää. Lehmän hermoista olis myös apua?





Uus apina on moderni moottoripyörä. Niinpä siitä löytyy kaikenlaista tingeliä, mitä 50 vuotta vanhasta Uralista puuttuu. Koskapa olen Ural mies tulee tästä tdn MELKOISEN jännittävää. Ensin pitää selvittää miten tämmönen Apina toimii ja mikä vaikuttaa minnekin. Ihmisten tekemä tää on eikä luojanluoma.

Ensin kolme kovaa

1. EMC (EngineManagementController) on apinan aivot jolla ohjataan pyörän toimintoja.

2. IMU (InternalManagementUnit) on ABS aivot.

3. DLS (DataLinkConnector) on väyläohjain, joka toimii siltana ABS IMUn & EFIn EMCn välillä ja on mahdollisesti myös mittarin ohjauksessa mukana.

Sitten seuraa sensoreita ja mutikoita

- IAT (IntakeAirTemperature) on sisään tulevan ilman lämpöanturi jolla EMC säätää seosta.

- TP (ThrottlePosition on läppärungossa jolla EMC tietää kaasun asennon.

- O2 (lambda) käyrässä jolla EMC mittaa paloprosessia ja säätää seosta.

- EOT (EngineOilTemperature) on lohkossa jolla EMC saa mootorin lämpötiedon.

- CKP (CrankshaftPosition) jolla EMC ohjaa puolaa.

- Bank Angle sensori on mystinen. Se on EMC alaisuudessa, mutta sillä tarjoillaan liiketunniste tietoa IMU yksikölle DLS kautta?

- Wheel Speed sensori mittaa etupyörän nopeutta IMUlle.

- ABS modulator unit on IMUn ohjauksessa ja pätkii jarrupainetta etupyörään kun hätä tulee päälle.

- Tyhjäkäynnin säätösolenoidi.

- MAP (MainfoldPressureSensor) pitäs olla EFIssä jossaki, mutta en ole vielä keksiny. Kampe vaikuttaa käyttävän Lambdaa ns takautuvasti tähän?

Loput ns perustavaraa

- Pensapumppu sähkönen. Onkohan paluulinjalla?

- Jännitteensäädin latausta varten.

- Tankin pensapinnan sensori.

- Startti ja sen rele.

- Puola.

- Läppärunko.

- Ruutan suutin läppärungossa.

- Ohjaustangon katkaisijat ja virtalukko.

- Sulakerasia, johdot ja liittimet.

- Digitaalinen nopeusmittari varoitusvaloilla.

- Johtoja sekä liittimiä. Niitä sitten piisaakin.

Mikäli EMC, IMU ja DLS ovat jääneet tulipalossa ehjiksi, olisi se nyt onni. Purkaminen ja vaurioiden selvittely projektin eka vaihe.



No comments:

Post a Comment